Stormsarv och gäddtävlingar

DSC_0651Har inte haft skrivkramp, snarare tvärtom, men eftersom man inte är miljardär så måste man jobba och det gör fisket lidande. Igår fick vi dock chansen att åka ut och kolla om sarvarna vaknat till efter vintern. Måndag, tisdag och onsdag var supersoliga och vindstilla, men på torsdag kom molnen och det började blåsa upp till storm. Så typiskt när man ska meta. Hade räknat med att det skulle bli en blankresa av episka mått, men det gick över förväntan.

Våran plan var att spana lite efter ställen och prova meta mobilt utan mäsk. Mest för att lokalisera eventuella huggvilliga fiskar, men även för att hitta nya ställen som sedan ska provfiskas längre fram.. Men sedan kom stormen och jag och Saku resonerade att om vi skulle få något så gällde det att nöta på läsidan av sjön. Enda chansen som vi såg det var att bomba flötet i botten med överbly och sedan fiska med linan spänd, eller flötmete med spötoppen under vattnet. Jag valde det första alternativet och Saku den andra. Konstigt nog så började vi få fisk direkt. Inga jättar men ändå skapliga mörtar och sarvar runt 300-400gram.. Fiskarna verkade riktigt ativa med mycket vak och aktivitet. Konstigt då det fortfarande är skapligt tidigt på säsongen och vädret var uselt..DSC_0650Vi snackade mycket om hur vi skulle lägga upp säsongens fiske för sarven. Vi ska försöka bedriva långa mäskkampanjer och då framförallt med större beten som boilies och pellets blandat med majs för att sedan fiska med så stora beten vi bara vågar för att slippa den mindre fisken. Jag tror stenhårt på att vi kommer att knäcka koden för sjön i år. Det går mycket stor sarv där, men även tusentals mindre som vi ska försöka undvika med alla medel. Så det blir en hel del nattfisken, vilket är riktigt nice! Fungerar det med tiden så ska jag försöka ta mig till sjön i helgen och påbörja mäskandet på några platser. Får vara lite försiktig med mängden bara så man inte övermäskar..

DSC_0655Sarven är för er alla som inte är bekanta med fisken kanske en av dom roligaste fiskarna att meta efter. Dom brukar sällan vara svåra att få att hugga och dom hugger på allt! Vackra är dom med med sina röda fenor och guldfärgade fjäll. Som ni ser på bilden så har sarven ett underbett vilket ofta sägs bero på att dom söker efter sin föda i ytan eller åtminstone uppåt i vattnet. Men den hugger precis lika bra på bottenmete med tex majs som ligger på botten. Den blir inte stor, en fisk på kilot är en mycket stor fisk från vilket vatten som helst, men den är kämparglad och lätt att komma i kontakt med..

Imorgon skulle jag egentligen ha varit med i en gäddfisketävling som en kompis anmält mig till, men jag hoppade av i god tid. Jag tror att jag har gjort mitt i tävlingssammanhang. Jag är ingen tävlingsmänniska helt enkelt. Inte inom fiske iaf.. Farsan min var med i en fiskeklubb i 30 år och i början så var jag med på en del fisketävlingar. Jag vann aldrig någon pimpeltävling hur jag än försökte. I min klass så var det jag och en tjej, thats it, men hon vann jämt över mig. Fick jag ett kilo så fick hon tre. Så var det alltid, varenda gång.. En gång när jag var runt tio år så fick jag en trekilos gädda på en pimpeltävling, då trodde jag att jag var i hamn. Men väl på invägningen så förklarade dom jävlarna att gäddor inte räknades, bara abborrar. Dom slängde min gädda i buskarna och gav mig en silverpeng. Någonstans där försvann glöden för tävlingsfiske..

Men sedan några år framåt i tiden när man redan var igång med metet så arrangerades det en stor metetävling i eskilstuna i samband med vattenfestivalen eller vad dom kallade det. Det var hursomhelst en stor festival som gick ut på att man skulle sitta i öltält och lyssna på dåliga coverband. hela staden var ute, så även jag. Påföljande dag snortidigt på morgonen så var det fisketävling. Man hade knappt kommit hem från öltältet innan det var dags att meta. fullt med metare från mellersta sverige var där. Det gick ut på att få fem fiskar i olika arter. Abborre,björkna, brax, mört, löja, sarv och rengbåge. Fick man alla fem så fick man bonuspoäng. Maxpoäng var 50. Jag tävlade i ugdomsklassen, och nu var det fler än den där bruden som brukade slå mig i pimpeltävlingarna.. Jag vet inte hur det gick till, men jag vann tävlingen. Kanske var det tur, kanske skicklighet? Nästa år vann jag den igen. Nu var man ju inne i ett flow här tyckte man. Perfekt, sitta i öltält hela natten och sedan vinna microvågsugn och uppstoppade vita tigrar morgonen efter. Kunde inte vara bättre. Tredje året lades tävlingen ner för att aldrig mer återkomma… Typiskt när man ändå hittade något man var bra på..

tomb_8.0kg_adjust(1)Många många år senare så ringde Anton och frågade om vi skulle vara med i kvalet till gädd-sm som gick av stapeln på mälaren precis här i eskilstuna. Ja, varför inte? Det skulle vara tre man per båt, så vi tog med Ronnie och åkte dit. Väl framme så undrade vi vart alla var? Det förklarades att intresset var måttligt då förutom vårat ”team rovfiske” så hade endast tre andra lag anmält sig. Ett lokalt lag, sedan en kändisguide med hans kompisar och slutligen ett lag beståande av två trötta män i en cigarrbåt. Två lag skulle gå vidare till sm, trean fick kvala igen och resten fick åka hem utan något.

Här förstod vi direkt att det var ett gyllene läge att ta hem hela skiten. Det var öppet mål så att säga. Gentlemännen i cigarrbåten var mest med för ren sympati trodde vi då dom inte ens försökte fiska utan låg mest i båten och åt korv. Lokala teamet skulle vi ju såklart slå, och vad kändisguiden skulle göra sket vi i. Hans båt såg ut som våran båts mamma. Den var imponerande, en penisförlängare av gigantiska mått.

Vi fick varsin mätplank och sedan så skulle man bara fånga 5 gäddor över 75cm. Den med mest totallängd gädda tog hem hela tillställningen. Sedan som grädde på mosen hade dom även en 1000kr bonus för störst gädda. Lite försiktigt räknat så skulle vi åka därifrån med 333kr var i fickan samt tre biljetter till gädd-sm plus alla amdra vinster och priser vi skulle få.. När startskottet gick så var fisket bara en formalitet, ett tidsfördriv mellan frukost och prisceremoni där vi skulle stå högst upp och motta folkets jubel.. Tre timmar in i tävlingen så hade jag fått en snipa som med god vilja och töjegenskaper mätte precis 75cm. Detta såg inte bra ut. Stämningen var så uppgiven att det talades om att åka hem och skicka tävlingsledaren ett sms där man förklarade att vi råkat ut för ett benbrott eller dylikt och tyvärr var tvugna att avbryta tävlingen.. Anton som vi hade valt ut till gäddkungen åkte ut till en trång vik när det återstod två timmar av tävlingen. Där låg gubbarna i cigarrbåten och solade. Dom hade kammat noll och sket i hela tävlingen. Men som genom någon slags mirakel så började gäddorna hugga och helt plötsligt så hade vi 5 godkända firrar. Det var som i en Burt Reynoldsrulle där hjälten fixade biffen under sista scenen. Här vände allt, både humöret och dom nattsvarta suicidala tankarna förvandlades till något alldeles underbart. Vilka är vi egentligen att tvivla oss själva? Tre kanonfiskare i bästa åldern i en båt på sitt hemmavatten. Färden tillbaks till invägningen gick smidigt och nu skulle det bara tackas av och delas ut pengar och biljetter. Gubbarna i cigarrbåten blev fyra. Lag nummer tre med 356cm blev team rovfiske. Slagna av lokala killarna med 2cm och kändisguiden med 11cm.. Nu kom minnena från pimpeltävlingarna tillbaks igen.. Biljetterna till ännu ett kval kunde dom lika gärna behålla, nu fick det vara nog.. Vi gjorde ett comeback förra hösten. 20 båtar, vinnaren fick 10.000kr. Vi ställde upp med två lag. Vi kom tvåa.. Slagna med några futtiga cm. Eller vi och vi, jag fick inte mycket den dagen, det var atompetri som fixade biffen i den andra båten. men det känns ändå bättre att säga vi..

Hoppas att grabbarna vinner imorgon, för det är dom värda!

Tomba

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )