Bara ett sista pass..

DSC_0187På söndag morgon ska jag dra upp till norrland, alltså riktiga norrland, högt uppe i ingemansland för den årliga öringsresan. Så detta blir sista blogginlägget på en dryg vecka. I fjällvärlden finns det inte nymodigheter som mobiltäckning samt internet. Ska bli riktigt skönt faktiskt att slippa hela 4g-tillvaron och bara ”logga ut”.

Systemkameran är up and running och detta blir första posten med bilder av bättre kvalité. Har blippat och bloppat med kameran samt även läst några sidor av manualen. Måste säga att jag fastnade för att fota nu när man har chansen att få bilder av bra kvalité. Första passet plåtades det 120 bilder :). Fast att påstå att samtliga blev av yppersta världsklass vore att ljuga. Men det ska finslipas på detaljer, En dag kanske man blir nya Jens Ploug Hansen, vem vet?

DSC_0245Som sagt, det bär iväg uppåt tidig söndagmorgon. och Saku hade under min förra semestervecka haft bra sarvfiske. Så nu var man grymt laddad på mete. Vädret var som den brukar vara i år, regnigt med inslag av åska och ännu mera regn. Han skulle plocka upp mig vid sextiden för ett kombopass för sarv och karp. Vid fem så vräkte det fortfarande ner, och när han sedan anlände så duggade det lite lätt. Lagom tills vi kom ner till sjön och fått upp grejorna så avtog det helt och hållet för att sedan klarna upp och vara fint hela natten. Jag tackade dom högre makterna för detta när jag tacklade mina fejkmajs. Det skulle köras ett spö med bottenmete för karp samt ett med ytbeten för karp samt större sarvar som vi märkt att sjön innehåller. Saku började direkt få problem med sjöns braxar som bombaderade hans boilies stup i kvarten. Jag gillar att få brax, men under karpfiske så slipper man dom gärna. Dom verkar ha en magiskt förmåga att komma då man minst önskar dom, och i stora antal dessutom. Skulle jag nästa resa inrikta mig på braxarna så skulle jag endast få karp. Så fungerar det.

DSC_0196Sjön vi fiskar i har en riktigt häftig färg i vattnet som skiftar i turkos/grönt/blått. Vattnet är klart och stränderna steniga. Jag testade att mäska med en mix av rött och brunt ströbröd. Inte för att jag hade någon anledning för det utan mest för att jag hade dessa två öppnade paket kvar hemma. Karpen verkar inte vara kräsen, så det är väl ett finfint tillfälle att bli av med dessa. Jag kramade en liten miniboll med mäsk och slängde den precis i strandkanten för att se hur den såg ut mot botten. Jodå, det såg bra ut konstaterade jag. Nästa gång jag kollade ner så var bollen borta och en ruda simmade runt där istället för bollen. Jag tog försiktigt mitt flötmete och doppade ner ett majsorn framför nosen på den. Efter några försiktiga försök så fick jag slutligen till det och rudan sög i sig majsen utan att tänka mer på den saken. En mycket kort fajt senare så låg den på avkrokningsmattan.

DSC_0216DSC_0208Att det inte kunde vara såhär när vi besökte ursjön funderade vi och laddade upp för att fota fisken. Saku knäppte av några kort och sedan så fick hans bottenmetsspö frispel. Larmet tjöt och linan rusade av spolen. Typiskt, när man ändå står där med en ruda så ska det omma en karp och hugga. Lyxproblem förvisso, men ändå. Han unde ju ha väntat i två minuter till.

I med rudan som glatt simmade iväg och sedan var det min tur att greppa håven och landa en fisk åt Saku.

DSC_0239Ingen dålig start på kvällen slog vi fast när vi en stund senare drack kaffe och sköt ut hundfoder och andra godsaker. Efter en stund så fick vi in ett par karpar som simmade runt och började plocka i ytan. I med våra controllerflöten och sedan så skulle det landas karp snart igen var tanken. Men icke sa nicke, vad vi än bjöd dom på så vägrade karpen. Dom verkade plocka en eller två bitar, förvinna en stund och sedan upprepa scenariot. Vi provade med allt från hundfoder, pop-up boilies till fejkbeten, men allt det resulterade var ett bommat hugg. Och bara några dagar innan så hade saku fått både karpar och ett gäng sarvar upp mot kilot. Dom lär sig fort.

När mörkret sedan föll så var det dags för sarvarna att anlända. Fint folk kommer ju alltid sent. Karparna byttes snart ut mot ett gäng sarvar som glatt plockade i sig godsakerna som det bjöds på. Ytfisket gick segt, så jag tacklade om till ett flötmete medans Saku fortsatte med controllern. Jag började nu plocka sarvar i var och varannat kast i godkända vikter runt halvkilot. När det sedan blev mörkt så fick jag till slut på en lite bättre sarv. Fram med kameran och bara att börja fota sa jag saku. Han hann ta två kort innan batteriet tog slut. Typiskt! Och inte nog med det så hade jag inte läst biten med mörkerfotografering, Så inställningarna var åt helvete. Varför måste livet alltid vara så svårt? Här nedan så kan ni beskåda den bilden som blev bäst av två tagna.

DSC_0257Lite halvsuddigt.. Men det ska bli bättre ska ni se. Grejen är att jag ska egentligen lära mig Sakus kamera och tvärtom, då det är han som fotar mig när jag får fisk och vice verca. Något att tänka på kanske? Det är inte så kul att börja lära någon hur min kamera fungerar när fisken ligger på avkrokningsmattan och lägret är i full panik. Man lär sig något nytt varje dag..

Vi fortsatte att fiska och fånga sarvar innan dimman svepte in över sjön. Sarvarna verkade inte uppskatta detta och visade det genom att gå i hungerstrejk. Vi körde på ett tag till innan vi insåg att det var lönlöst. jag skulle upp klockan fem och jobba och klockan hade redan passserat midnatt. Så det packades ihop och kördes hem. Helt ok resa, framförallt intressant med mångfald i fiskarterna. Sarv och rudafiske kan jag lätt bedriva min dötid med medans karpen hittar mina fejkmajs. Som förövrigt svek mig för första gången vid sjön. men det kan jag leva med.

Eventuellt så ska det fiskas ett sista pass där lördagkväll/natt innan det blir öringsmete från söndag och en vecka framåt. Som jag sa till tjejen. Jag måste försöka att passa på att fiska innan jag åker och fiskar.

Tomba

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )