Expedition Norrland dag 1-2

Det finns två saker jag tänker på inför varje norrlandsresa vi gör. Kommer vi att få fisk, och kommer jag att komma hem levande? Inte för att jag är den som tar onödiga risker, men riskerna verkar alltid hitta oss på något konstigt sätt. Är det inte en på tok för optimistiskt lastad båt som tar in iskallt vatten från fören mitt på sjön så är det älgar och renar på vägen eller något annat dumt. Så funkar det däruppe tydligen, med döden ständigt närvarande, men även livet. För där lever man, lever på riktigt..

DAG 1

Tolv timmars bilfärd var vad vi hade att se fram emot när vi åkte från Eskilstuna klockan 08.00 på söndagsmorgonen. Det var planerat att vi skulle åka 07.00, men vi blir alltid minst en timma försenade till precis allt vi gör, så funkar det på våra resor. Någon kommer på någonting jätteviktigt att göra i allra sista stund. Torrvarorna var inhandlade i stan och färskvarorna skulle inhandlas i Vilhelmina som var sista utposten innan civilisationen med affärer och systembolag lades bakom. Som vanligt hade vi med oss på tok för mycket saker som var totalt oviktiga och på tok för lite saker med oss som var livsviktiga. Som tex den i detalj planerade och nedskrivna inköpslistan som låg kvar i Eskilstuna när vi befann oss på ica i vilhelmina. Det började bra. Vi köpte på oss mat på känsla och givetvis så glömdes en del viktiga saker bort. Tex att Petri tydligen var laktosintolerant vilket överraskade samtliga när maten skulle lagas och varenda droppe mjölk var av den som innehöll laktos.

DSC_0107Väl framme vid stugan så lottades sovplatserna ut. I sann demokratisk anda så var det min tur att ligga på golvet. Och här kom nästa överraskning, jag hade glömt att packa ner både sängkläder och kudde. Men ingen fara på taket, en reservkudde trollades fram på rotmos. Gästkudden.

DSC_0182Det var så att säga mer fläckar än inte på denna. Men jag gnällde inte, jag hade faktiskt en kudde som jag med fördel kunde göra vad jag ville med. Sånt här är tjejer mycket bättre på, att packa dvs. Jag var så inne i att packa med mina metprylar att vissa vitala detaljer glömdes. Tur att jag slapp låna gästtandborsten iaf..

Eftersom vi var sega efter resan så bestämde vi att satsa på fisket först tidigt nästa morgon. Det innebar att kvällen var tillägnad kortspel och några öl. Janne som är ”spritateraljansvarig” hade i år hittat provrör från något sjukhus eller bårhus som han kallade för katakomber. Jag tror att även Petri var insyltad i införskaffandet på något sätt. Stiliga var dom iaf. Absolut vattentäta i finfint rödlackat stål som säkerligen innehållit något jättesnuskigt när dom var i bruk. Komplett med hållare och allt. Sex stycken katakomber var perfekt då Bjäörn inte dricker, så det blev två var.

DSC_0027Sedan några öl på det så sov jag som ett barn på golvet med min snuttekudde som luktade förvånansvärt gott.

DAG 2

Nästa morgon var det allvar. Vi var givetvis sena redan från start och frukosten slungades i med rekordfart så vi skulle hinna spela lite kort innan fisket. Janne skulle stanna kvar vid stugan för lite bäckmete medans vi andra skulle hyra en båt och ge oss ut på en heldagsexpedition. Ni kommer inte att få en fisk sa han innan vi åkte, han hade varit där förr och dömde ut hela dagen som dödfött. Vi packade bilen och försvann medans Janne satt på utedasset. Det sorgliga var att vi glömt att packa ur Jannes fiskegrejor och ingen mobiltäckning fanns. Han var jätteglad när vi kom tillbaks..

Sjön vi skulle fiska på var enorm med våra mått mätt. Den täcktes av höga och snötäckta fjäll och fisket var som sagt, enligt Janne horribelt. Jag hade med mig ett portabelt ekolod så man slapp köra på första bästa sten. Jag frågade båtuthyraren om lite tips innan vi åkte. Han sa att fisken kunde finnas mitt på sjön, eller vid stranden. Det var tydligen bara att köra på. Om fisket varit bra eller inte fick vi aldrig reda på. Det var som vanligt med andra ord..

DSC_0087Sjön var över milen lång och vi satt i båten vid mittpunkten. Skulle vi dra till höger eller vänster? Björn som varit här förr sa att han varit och fiskat på den högre delen, så vi drog till vänster. Han sa att han även varit här och pimplat och det hade varit tröstlöst mot slutet. Två meter is och det kunde gå ett par dagar mellan huggen. Perfekt tänkte jag. Men sjön såg ändå bra ut. Eftersom jag fick den tvivelaktiga äran att vara kapten så bestämde jag att vi skulle trolla efter stranden och försöka hålla oss runt femmeterskurvan. Jag körde på mitt specialdrag. En gammal rapala shad rap i guld-svart. Hundratals är dom öringar jag fått på den häruppe. Den skulle knappast svika mig just idag, eller? Efter tio minuters zicksackande bland enorma stenblock så krokar jag första fisken. Otroligt mumlar björn från fören. Men sedan väljer fisken att kliva av. Sjön innehåller endast öring upp till sju kilo, så jag antog att det var en öring modell mindre som huggit.

Vi trollar glatt vidare och jag börjar få mer och mer hugg på min pärla till rapala. Jag får nån mindre öring när jag trollar oss fram i stenhelvetet. Jag trixar med gasen, gör stopp och små ryck och öringen hugger lite då och då. Vi stannar till i en mindre vik och kastar lite. Här finns det småöring som hugger för att sedan släppa precis vid båten så man slipper ta bildbevis till Janne. Till slut så når vi sjöns södra ände där inloppet ligger. Vi grillar korv och fryser. DSC_0053 DSC_0046Efter korvgrillningen som var mer svår än lätt då det enda som växer häruppe är sånadär krokiga björkar och lite en. På något sätt lyckas ändå Petri och Björn plocka tillräckligt med blöta pinnar som vi lyckas tutta till med hjälp av lite T-röd. Jag står mest och ser på och smuttar på en eftermiddagsöl. Katakomberna ligger på köksbordet i stugan. Dom hade nog värmt mer än brasan..

Vi trollar vidare efter maten. Det blir samma resa i motsatt riktning med betoning på platserna som såg heta ut. Björn lyckas att kroka sig själv och genast blir alla lite gladare för en stund. Helt plötsligt så får jag ett hugg och nu sitter fisken på. När den kommer upp så blir jag förvånad över att se att det är en röding som huggit. Det finns röding här säger jag till björn? Jo för fan. Jag hade tydligen missat den detaljen. Nu är stämningen helt plötsligt med våra mått mätt euforiskt.

DSC_0080DSC_0074Nu börjar det att hända saker. Jag börjar få lite öring här och där medans fiskelyckan för dom andra är fortfarande lika med noll. Det är bara för att du har det där fuskdraget på säger Petri. Jag försöker att bevisa motsatsen och tacklar på ett annat drag. Nu börjar alla utom jag att få fisk. Jag kör några hundra meter till medans dom andra plockar öringar innan jag bestämmer mig att byta tillbaks till rapalan. Jag häktar på den och börjar trolla. Jag kommer säkert hundra meter innan jag kör wobblern mot en sten och bryter skeden på den.. Jag börjar nästan att gråta..

DSC_0120Sista delen av resan blir en transportsträcka för mig. Björn och Petri drar några fiskar här och där medans jag trollar tröstlöst med någon skitwobbler som inte funkar. Jag byter till en blå shad rap men det hjälper inte heller. Jag vill bara hem, hela resan är för min del förstörd.. Varje år har jag intalat mig att köpa några reserver på tradera, men det hade jag glömt…

Vid stugan så möter vi en Janne som inte är sådär jättenöjd. Han hade huggit ved och lagt patians i 13 timmar utan sina spön och rullar.. Jag försöker att trösta honom med att det blir gravar röding till frukost, men av någon anledning så verkar han inte bli gladare för det. Resten av kvällen dricker vi katakomber och spelar kort. Petri som inte var närvarande på förra årets resa vet inte hur mycket kort vi andra kan spela. Han går och lägger sig medans vi andra fortsätter att spela kort. Bismarc, spelet för finsmakaren. Imorgon ska vi ju upp tidigt och då är det mete som gäller i våran specialsjö där det alltid hugger…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )