Expedition Norrland dag 3-4

DSC_0033DAG 3

Jag vaknar upp först av oss på onsdagsmorgonen. Hela huvudet kliar och kroppen är slemmig av skit och snusk. Det finns ingen dusch, det finns inte ens rinnande vatten. Men det är inga problem, jag får värma upp lite vatten på spisen och duscha i hinken på gården. Av lukten att bedöma i stugan så borde alla andra göra samma sak. Men det är svårt att hinna med att sköta om sitt hygien när det ska fiskas och spelas kort hela nätterna. Jag kokar lite kaffe och fixar med frukosten innan jag väcker dom som ännu ej vaknat av mina ljud (janne och björn). Jag tänker en stund på varför vi alla inte kan äta på det som bjuds, utan måste ha egna speciella frukostmenuer. Jag äter något som heter sportbröd eftersom man i norrland tydligen inte kan köpa rågbröd. Detta gör inte mitt dåliga morgonhumör bättre. Sköljer ner mackan med kaffe och blåbärssoppa och ett hårdkokt ägg. Petri måste däremot ha fyra löskokta ägg och lingongrova med leverpastej och laktosfri chilisalami. Janne dricker som alltid cappuchino och ska ha tre löskokta ägg, samt knäckebröd med kaviar samt fjällfil med musli. Björn dricker sitt kaffe svart, äter tre löskokta ägg och har blåbärsmusli med fjällfil med björksavssmak och äter fiberbröd med skinka och ost. Inte undra på att disken blir enorm..

DSC_0110Jag dukar undan frukosten och laddar upp mera kaffe inför kortspelet. Petri börjar redan bli orolig över att vi aldrig kommer ner till sjön, men lugnar ner sig när korten är delade. Vi spelar plump och dricker katakomber, fast bara för matsmältningens skull.. Jag kliar mitt långa hår och känner mig snuskig. Vi måste duscha säger jag utan att få något svar. Janne vinner omgången plump och är på gott humör. Ikväll ska jag meta tänker jag, men kan fortfarande inte släppa min rapala shad rap som nu hänger på väggen som ett minne från fornstora dagar. Stupad i strid ska det egentligen stå på en skylt brevid draget, men jag orkar inte göra den. Jag tar fram draglådan och börjar plocka. Någonting måste jag väl kunna hitta på tänker jag innan det är för sent och jag har hällt hela draglådan på stolen brevid. Typiskt, nu är hela draglådan förhäxad.. Jag måste hitta en shad rap som är exakt likadan..

DSC_0115Det bästa jag kan komma på är att ta en blå shad rap och måla den svart med lite gammal färg jag hittar i huset.. Det här kommer aldrig att gå inser jag när det torkat och bestämmer mig att endast meta resten av resan. Det får hugga bäst fan det vill på drag, mitt dragkastande är över för denna resa..

DSC_0123Innan jag ska laga lunch så pratar jag lite med björn i köket. Jag säger till honom att jag verkligen måste duscha, håret håller på att falla av. -Alla vi har våra laster mumlar han bara och går ut och tänder en cigg. Nu får det vara nog, jag värmer vatten och går ut och tar min dusch. Det känns genast mycket bättre och nu börjar jag istället se framåt mot metet. Det är som att jag accepterat att det inte blir något mer spinnfiske för min del, utan nu börjar min resa. Jag plockar fram mäskbaljan och börjar fundera på blandningen. Jag betämmer mig för att köra på ströbröd, torkat blod samt hackad mask och hackat kräftbete. Någon boiliecrusher har jag inte, så det får bli en tygbit och yxan. Men det funkar alldeles utmärkt! Är riktigt nöjd med blandningen, det här ska garanterat funka i sjön! DSC_0202DSC_0201Vi äter köttfärssås och spagetti till lunch och tar en katakomb till maten, och en till kaffet. Nu börjar det kännas mycket finare. Alla är på strålande humör och våran sjö ligger där nere alldeles ofiskad och fint. Det gäller bara att ta sig ned dit, och än viktigare upp sig därifrån. Sjön ligger i en dal med höga fläll omkring sig. Det finns endast en stig ner, och den är inte av denna värld. Lutningen är hemsk och det finns inte en meter av stigen som är rak. Varje år blir stigen dessutom längre och jobbigare. Lägg sedan till triljoner med mygg och andra flygfän som terroriserar dig när du är försvarslös med händerna fulla med packning..

DSC_0279Till slut så stod vi ändå där nere vid sjön. En känsla av välbehag fyllde oss alla. Jag skulle hoppa i land lite längre bort vid sjumetersstenen och få strandremsan för mig själv medans dom andra ska fiska drag från båten. Nu börjar min resa tänkte jag ännu en gång..

Bild 104Vädret var som alltid ombytligt funderade jag för mig själv när jag stod ensam vid stranden och såg på dom andra som försvann med båten. När vi gick ner för helveteskullen så var det varmt utav helvete, men det blåste. Nu när jag står vid stranden så förvann värmen och blåsten, men istället för blåst så fick jag sällskap av tre miljarder mygg till, så jag slapp känna mig ensam liksom.. Petri hade gett mig en walkie-talkie så vi kunde hålla kontakten. Inte för vi hade så mycket att säga till varandra, men jag kunde ju alltid sjunga i den om jag fick tråkigt.. Jag fuktade mitt mäsk en sista gång och tacklade på mitt wagglerflöte. Några provkast visade att jag trots 0,16 nylonlina inte kom längre ut än 25 meter. Hade tydligen glömt mina bomberflöten.. Men då det sluttade ordentligt direkt från stranden så kände jag att jag inte behövde komma ut så mycket längre. Dessutom så rann det en å genom sjön, så jag hade strömmen till hjälp när det kom till mäskningen. Min plan var att göra mäsket så fluffigt som möjligt. Den skulle spricka direkt i ytan och bilda ett moln av blod och partiklar samt maskbitar som långsamt sjönk ner. Över flötet så skulle jag loosefeeda lite kräftbete samt fiskpellets. Jag kastade iväg några bollar och riggade sedan ett bottenmetsspö som jag skulle ha ute på djupet. Bara ifall rödingen skulle kunna tänkas vara intresserade av mina maskar..

DSC_0152Jag tacklade på min mask och lyfte spöt. Bakom mig så fanns varenda buske i hela norrland, men det skulle gå. Flötet flög i en fin båge och landade i vattnet. Jag satte mig i bivvyn och la ner spöt i banksticken. Det här måste bara vara den sämsta platsen jag riggat upp mitt bivvy på funderade jag när jag försökte hitta ett plant underlag att sitta något sånär bekvämt på. Samtidigt så försvann flötet. Jag gjorde ett mothugg och kände dom klassiska öringsrusningarna. Det började bra med en halvkilos direkt. Jag krokar av och släpper tillbaks fisken, kastar i en mäskboll till och sedan efter med flötet. Jag hinner inte sätta mig innan den försvunnit igen. Snart ligger ännu en öring i håven. Tredje kastet upprepas scenariot, och medans jag drillar så håller jag på att få hjärtattack när Petri skriker helt plötsligt i Walkie-talkin. -Ditt jävla svin! Jag ser dom i båten på andra sidan. Dom verkar inte ha det lika trevligt..

DSC_0149Jag sätter mig i bivvyn och tänder en segercigarr och knäcker en eftermiddagsöl. Detta är livet på en pinne. Jag konstaterar att bivvyn har vita fläckar i duken. Jag glömde visst att torka den efter karpresan. Kommer på nu att jag glömt att torka den efter norrlandsresan.. Jaja, får väl köpa ett nytt till våren..

DSC_0594Jag leker runt med min kamera, försöker att hitta inställningar. Helt plötsligt märker jag att blixten inte går upp av sig självt utan att jag hjälper till manuellt.. Typiskt. Jag gör några kast och landar några öringar till. Imorgon ska jag laga fisksoppa, så jag behöver ett par stycken. Men först ska jag kolla med dom i båten, så jag kan lika gärna släppa tillbaks mina..

DSC_0143Grabbarna i båten kommer in och dumpar av Björn. Dom hade inte fått en fisk och stämningen i båten höll på att sjunka. Vad är det för fel på sjön undrar dom? Jag tänker att det beror på att ni inte har en rapala shad rap i guld/svart, men svarar att jag inte vet. Blir fortfarande ledsen över draget, men metet gör det hela lite enklare att tackla. Att ett drag kan betyda så mycket..

Båten med Petri och Janne försvinner ut igen och jag och björn sitter kvar på stranden och snackar. -Jävlar vad mygg det var säger Björn. Jag förslår att vi slår upp en eld. Dels för att vi snart ska käka och dels för att myggjävlarna kanske hålls borta. Först tacklar jag dock ett spö medd waggler till Björn och han slänger i. Vi går upp någon meter i skogen och samlar ved när jag ser att mitt flöte försvinner. Jag springer fram och gör mothugg. Efter en tuff fight så håvar björn en öring på dryga kilot åt mig. Den får bli en del av fisksoppan..

Vi gör upp en eld och fångar öringar med jämna mellanrum. Jag tappar en fin bit, men det spelar ingen roll, det finns gott om öring i sjön.. Grabbarna kommer in med båten och ser ut som två åskmoln. Inte ett hugg har dom haft. men precis när Janne ska veva in sitt drag så hugger det en fin bit på kilot precis vid stranden. Den får utgöra den sista delen av fisksoppan.. Inte undra på att vi inte får fisk säger Janne, dom är ju alla här när du mäskat. Jävla fusk! Jag säger att vi kan alla meta, men det är ingen sport tydligen. Vi grillar istället korv i tystnad. Jag tänker att det är bäst för hälsan att inte berätta hur många jag och björn fångat och släppt tillbaks.

DSC_0162Vi ser helt plötsligt att fjälltoppen förvunnit in i tunga regnmoln som är på väg åt vårt håll. Ingen har någon större lust att bli blöt, så vi packar ihop våra grejor och kör in mot strand. Det är nu vi inser att vi ska upp för helvetesbacken. Stämningen sjunker som en sten. Vi går upp för backen i mörker och i tystnad. Vi svettas, björn ramlar och Jag och janne kommer sist och undrar var formen från ungdomen tagit vägen? Efter en vandring som kändes som en evighet kommer vi till slut fram till bilen. Petri öppnar en 10,2% öl. Ljummen och fin. Den borde smaka skit, men den smakar underbart. Den tar slut direkt..

Framme vid stugan så packar vi av bilen och sätter oss för att spela kort. Petri vill sova, men det får han inte göra. Inte innan vi spelat kort och druckit katakomber..

DAG 4

Jag vaknar återigen först av alla. Jag väcker Petri som sover i sängen jag ska få sova i nästa resa. Varannat år sa han. Men jag inser snart att golvet är det bästa stället. Svalt och skönt, och med dåliga madrasser som ligger mot ett hårt golv så blir det faktiskt riktigt skönt. Men det tänker jag inte säga till honom. Jag ska byta bort sängplatsen mot diskningen nästa år.. Håret känns åter skitigt, men det får gå tills ikväll. Det är bastu ikväll med bad i fyragradigt vatten som grande finalé.

DSC_0132Idag har vi ingen plan, vi ska ner till sjön på kvällningen, men hela dagen är öppen för kortspel.. Vi äter frukost och borstar tänder och sköljer ner det hela med katakomber.

DSC_0192DSC_0193Vi sätter oss ner och spelar lite kort. jag ser på Petri, han har inte kul. Han vill fiska, men det här är ingen demokrati. -Vi måste vara framme vid sjön senast klockan sex säger han. Absolut, vi lovar!

Jag lagar till både en öringsoppa som inte är av denna värld samt lövbiff fylld med fetaost och bacon. Jag säger att soppan blir godare om den får stå över natten tills nästa dag, men sanningen är att kylskåpet är dåligt och lövbiffen börjar bli dålig. Den är helt svart. Men om jag inte säger någonting så vet ingen någonting. Jag letar efter tandpetarna vi glömde att köpa men får nöja mig med tändstickor att få dom svarta rullarna att hålla ihop. Vid maten är alla nöjda och ingen blev sjuk, så det löste sig finfint. Vi spelar lite eftermatenkort och dricker katakomber. Vi måste fiska säger Petri, men ingen är sugen på helvetesbacken. Vi har det bra som det är.

DSC_0016Hygienstatusen har nått nya bottennivåer. Jag är tvungen att ta kort på en viss herres fötter. Vi måste duscha och basta, och det direkt! Men först måste vi tydligen fiska. Annars så får Petri frispel. Ta det lungt säger Björn, vi har hela veckan på oss.. Efter många om och men så verkar det till slut som att vi faktiskt är på väg till sjön. Visa av erfarenhet har vi packat lätt. Vi måste packa lättare har vi tjatat hela kvällen. Ingenting onödigt ska med till den där helvetesbacken..

Bild 117Uppe..

Bild 111

nere.. (år 2007)

DSC_0156När vi kommit ner till sjön så har Janne tappat bort ena glaset till sina solglasögon. Han är inte nöjd. Vi retas med honom att så jävla lätt behöver du inte ha packat även fast vi sa att vi klarar oss med hälften av grejorna vi brukar ha med oss. Han går upp en bit för att leta rätt på glaset innan han får ett nervöst sammanbrott och bryter av brillorna i mitten. I all hast så märker jag att i min iver att packa lätt så har jag glömt kameran.. Perfekt. Björn hade packat så lätt att han glömt håven. Den ligger i bilen, men ingen är sugen på att gå upp för att hämta den. Jag har min håv och den ska följa med mig säger jag när jag ser dom andras sugna blickar. Jag får sällskap på stranden av Petri. Han vill meta han med. Han vill fiska och få fisk. Det börjar bra för mig, dom tre första kasten blir hugg direkt. Mäskningen ger resultat. Öringen spyr upp kräftbete vid stranden. Vi kastar och njuter av livet. Grabbarna i båten har det tråkigt. Inte ett hugg. Vi har mäskat bort all fisk säger dom. Vi tar öring efter öring med våra wagglers. Öringen är ingen smart fisk kommer vi fram till, den hugger ta mig fan på allt. Grabbarna i båten håller inte med. Jag går med på att ta en tur med den där båten. Björn byter plats med mig. Jag ror ut med Janne som är uppgiven. Givetvis så får vi ingen fisk och efter en halvtimme så ror jag oss till stranden. Vi är kaffesugna. Björn som är ansvarig för kaffe, spritkök och maten ute ”på fält” har packat lätt. Spritköket ligger i bilen.. Vi metar oss uppför stranden och tar en massa öringar. Petri  går med på att ta en sista tur med janne i båten byter plats med Björn. Björn drar en fisk på mete som väger drygt kilot, jag drar halvkilosbitar på löpande band som får simma tillbaks. Dom i båten får ingenting. Ni har ju mäskat dit varenda pinne… Vi åker hem, med endast två matöringar som extravikt så blir det enkelt att gå upp. Fisksoppan som vi skulle äta imorgon har vi bestämt att äta upp ikväll..

DSC_0178Den smakar ljuvligt. Bästa soppan någonsin faktiskt. passar bra med lite kortspel och katakomber innan bastu.

DSC_0094Till slut så gör vi slag i saken och värmer den där jävla bastun. Jag och Petri badar i forsen med hjärtat i halsgropen. Men efteråt så känns det genast bättre. Nöjda och belåtna så sätter vi oss i stugan och spelar lite kort och dricker katakomber..

DSC_0098Vi smider planer inför fisket imorgon. För imorgon ska vi fiska utav bara helvete!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )