Rudafiske i regnet försök nr 2

DSC_0735Det verkar som att man hade ett osannolikt flyt hela året, sedan så kom augusti. Det är dock ett känt faktum att när hösten börjar göra sig påmind, nätterna längre och tempereturerna dalar så brukar man få ett litet dipp i fisket. En kallare dag i augusti får aktiviteten att dala, medans en varmare dag i september/oktober har motsatt effekt. Så känns det iaf. Har egentligen aldrig fångat någonting speciellt i augusti.

Nu var det ruda som gällde igen, och givetvis så kom regnet som på beställning. Det regnade oavbrytet från natten och ända tills vi började fisket 17.30 på kvällen. Regnet gjorde det annars kristallklara vattnet till en brun sörja och alla förhoppningar om ett prickskytte efter rudorna var som bortblåsta. Vi mäskade ändå upp varsin plats vid strandkanten efter ruda och varsin karpspö placerades längre ut vid kanterna. Vi hann knappt sätta oss i bivvyn innan Sakus flöte började hoppa som besatt i någon form av microspasmer. Mothugg och fast fisk. En kort drillning senare var första rudan i håven.

DSC_0725Vi konstaterade snabbt att det inte var en av sjöns största rudor Saku fångat, utan snarare en av dom mindre vi sett på platsen. Men ändå en ruda, och det är det som gäller. En vacker fisk som fick friheten åter efter några snabba bilder. Jag förundras varje gång av rudans lugn när den ligger i håven. Inga vålsamma ryck eller panikattacker, utan den bara ligger lojt och undrar när man vägt och fotat klart så han får simma hem igen. Vore tacksamt om alla fiskar var så.

DSC_0727Vi fortsatte fisket och såg ibland någon ruda när dom kom in ända vid strandstenarna. Varav en fisk som var mycket fin. Men våra flöten fick vara ifred. Jag körde mask på ena flötmetet och blandade lite på det andra. Mina burkar med boosters följde med på premiärresan och alla smakerna gicks igenom under kvällen, Efter en timma eller två så dök till slut mitt flöte. Jag drämde till med mothugg och krokade fisken. Men besviket konstaterade jag att det var en sutare som sugit i sig masken.

DSC_0738Eftersom man fiskar precis vid fötterna så vill man hålla all sorts kalabalik till ett minimum. Sjön är bra på så vis att den nästan helt och hållet saknar småfisk. Sarvarna håller mycket bra snittvikt i våra mått mätt, med mycket fisk över halvkilot och fisk strax över kilot som topp (hittills). Enda problemet vi egentligen har är braxarna som ibland kan driva en till vansinne. Ingen boilie kan vara för stor eller liten för dessa fiskar att ge sig på. Men än så länge hade vi sluppit dem. Jag försökte att flötmeta en stund efter sarvarna, med andra flötmetet, men regnet verkade ha tryckt dom mot botten och jag la dom planerna på hyllan. Sedan så börjades det. Mitt karpspö började pipa sådär plågsamt sakta i korta intervaller. Braxarna hade hittat mina fejkmajs. Surt vevade jag in mitt fösta av många för kvällen medans Saku lärde sig min kamera..

DSC_0742En stund senare så fick jag dock min revanch då Saku surt vevade in sin första av många braxar för kvällen. Den hade sugit i sig en skaplig boilie och kom nu som en blöt plastkasse efter sänket i ytan. Ingen större fajt på karpgrejor..

DSC_0752Till slut så föll mörkret och stundtals så kändes det att man satt i en potatiskällare. Duggregn, tunga moln, total mörker och en stark pannlampa är ingen höjdarkombination. Fuktdropparna reflekteras i det starka ljuset och sedan så var man blind i en halvminut. Smart som man är så har jag beställt en lykta till bivvyn, men den skall hämtas först nästa vecka. Det monterades lysstavar till flötena, men det kändes ändå som att rudatåget hade gått. Aktiviteten sänktes till ett minimum med endast några ströbraxar och kräftor som plågade våra maskar. Ett hugg skiljde sig lite från braxarna, och en stund så trodde jag att att jag hade en ruda på kroken, men det visade sig att vara en av sjöns fina sarvar som sugit i sig betet. Bara en karp på detta och vi hade fått en grand slam för sjön, men dom matvägrade tydligen.

DSC_0764Det var till slut inte så mycket annat att göra än att packa ihop. Klockan var över midnatt och jag skulle upp klockan fem till jobbet. I halvpanik så lyckades jag att skära ett mycket djupt jack i tummen när jag skulle klämma ihop den tomma majsburken. Blod överallt och plåster ingenstans. jag tog handduken med braxslemmet och virade på, sedan så packades grejorna ihop för sista gången på ett tag från den här sjön. Jag är sugen på sarvfiske i en annan sjö, sedan så måste man väl köra lite efter id och färna innan säsongen tar slut för flytbröd. Eventuellt söndag gick snacket, då ska jag nog satsa på flytbröd efter sarv. Det låter som ett fint avslut på veckan..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )